Klik hier indien de nieuwsbrief niet goed leesbaar is.
Rust in de les  

 

Aan de ouders/verzorgers van leerlingen in
Wb1a, Wb2a, Wk1a, Wk2a, Wt1a, Wt1b, Wt2a en Wt2b

 

Datum: 12 mei 2017
Betreft: rust in de lessen
Ref.    : GOM/SvK/U17-202

 

Geachte ouders/verzorgers,

Het team van lesgevende docenten heeft tijdens de vergadering met elkaar gesproken over de sfeer in lessen. Het komt geregeld voor dat zowel leerlingen als docenten last hebben van een negatieve sfeer in de klas veroorzaakt door onrust, waardoor docenten genoodzaakt zijn om maatregelen te treffen. We zijn van mening dat het belangrijk is dat we de rust en de kwaliteit van de sfeer in de lessen beter gaan beschermen. Hierdoor creëren we betere voorwaarden voor het leren.

We hebben een aantal afspraken gemaakt die ertoe moeten leiden dat de structuur voor leerlingen duidelijker wordt en het handelen van de docenten meer voorspelbaar wordt. Met andere woorden, de laatste weken van het jaar gaan we de puntjes op de i’s zetten. Dit hoort een gedeelde investering van docenten, leerlingen en ouders te zijn. Onze leerlingen zullen wil en inzet moeten tonen. De volwassenen zullen moeten coachen en controleren.

De afspraken zijn:

  1. Rustig binnengaan, spullen op tafel. Zachtjes praten mag. De schoolspullen (dit is afhankelijk van het vak zoals, boeken, schriften, schrijfmateriaal, rekenmachine, liniaal) zijn het toegangsbewijs voor de les. Zonder de juiste spullen mag je de les niet in en krijg je vervangend schoolwerk. De docent maakt afspraken met de leerling over het inhalen van de gemiste stof. Dit geeft als voordeel dat de les minder verstoord wordt en dat er geen lestijd verloren gaat aan mopperen en het vinden van oplossingen. Het draagt dus bij aan de rust in de les.
    NB. We gaan er niet vanuit dat leerlingen expres hun spullen vergeten, dit is dus geen straf.
  2. Een aantal docenten zal aan het begin van de les eenzelfde werkvorm gaan hanteren. Deze werkvorm houdt in: zelfstandig werken in stilte. Dit houdt in dat leerlingen in stilte een opdracht uitvoeren gedurende maximaal 10 minuten. Doordat de docent een vaste route loopt door het lokaal hoeven leerlingen geen vinger op te steken, ze kunnen zien hoe lang het nog duurt voor de docent langskomt en een vraag kan beantwoorden. Deze werkvorm maakt dat de klas vanuit rust de instructie voor de rest van de les kan krijgen.
  3. Alle docenten hanteren dezelfde structuur in de les wat betreft de interventies die ze kunnen inzetten. Wanneer een leerling de les verstoort of zich niet aan de opdracht houdt wordt er door docenten in 4 stappen opgeschaald.
    Na twee waarschuwingen (zonder consequenties), geeft een docent bij een derde correctie een uur straf op afspraak. Bij de vierde waarschuwing dient een leerling het lokaal te verlaten middels een oranje kaart. Individuele time-out afspraken blijven gelden. 

Door meer voorspelbaar te zijn, kunnen leerlingen zich makkelijker aanpassen. We gaan er dan ook vanuit dat deze afspraken zullen bijdragen aan het creëren van een verbeterde (werk)sfeer tijdens de lessen.

Hartelijke groet,

Namens het vmbo-team,

Jacob Gommers
Afdelingsleider vmbo WMW

 

 

 
 
 
Postbus 16
6650 AA Druten
T. 0487 51 24 03
F. 0487 51 24 90
E. info@paxchristicollege.nl
I. www.paxchristicollege.nl